Recensioner 

Arkivet

Reklam 

Krönika 

Ändra textstorlek
Publicerad 2010-02-17, klockan 02:37

Salomon Schulman prisar bombningarna av Dresden

Av Björn Björkqvist
Krönika
Salomon Schulman

Salomon Schulman (Foto: Jacob Forsell)

Den judiske författaren och barnläkaren Salomon Schulman publicerades i går i Sydsvenskan med en artikel som rubricerades ”Nödvändiga bomber”. Artikeln publicerades med anledning av att det i helgen var 65 år sedan bomberna föll över Dresden. Historiker talade tidigare om upp emot 300 000 döda civila offer men siffran har nu reviderats till cirka 25 000 människor i den officiella historieskrivningen.

Var de andra människorna tagit vägen är höljt i dunkel, men enligt tysk lagstiftning, som annars är hård mot reviderad historietolkning av händelser och pseudohändelser under andra världskriget, är det i sin ordning att förneka mordet på de övriga dödade tyskarna. Men det är inte bara i sin ordning att förneka mordet på dessa tyskar, det är också helt acceptabelt att hylla bombningarna över den civila befolkningen, även i Sverige. Det är något som Salomon Schulman med glädje hänger sig åt i Sydsvenskan, en tidning som ägs av familjeföretaget Bonnier. Man skulle här kunna ägna utrymme åt att beskriva den judiska familjen Bonniers historia och gärningar men det har redan skrivits mycket om det på annat håll, inte minst från familjen själva.

Dresden bombades till en ruinstad under de allierades bombningar.

Någon rättegång hölls aldrig mot ansvariga för bombräderna som drabbade en mängd tyska städer. Dresden saknade militär betydelse och bombades endast som en markering och för att förnedra ett folk som redan i princip hade förlorat kriget. Det var ett uppenbart krigsbrott men ingen av de militära strategerna från segrarmakterna åtalades för något av sina brott efter andra världskriget. Tidigare har man mest talat om atombomberna över Hiroshima och Nagasaki men på senare år har man i Europa kommit att mer och mer uppmärksamma även brott mot tyskar.

I artikeln skriver han att det är förfelat att beklaga sig över det öde som drabbade Dresden. Att 25 000 civila dödsoffer, Schulman har alltså anammat den reviderade siffran, krävdes i Dresden rättfärdigas av att fler dog när England angreps. Barnläkaren väljer att skickligt glömma bort att Dresden var en av många städer som bombades, att England angreps av militärstrategiska skäl medan Dresden bara angreps för att döda civila offer och att det normalt aldrig anses legalt att angripa civila människor för att hämnas mot tidigare oförrätter. Vidare menar Salomon Schulman att 25 000 människor är lika många som gasades ihjäl under två dygn enbart i Treblinka. Jag överlåter till läsaren att själva räkna på möjligheten i det påståendet. Det intressanta är att mordet på, säg 25 000 människor för att inte bråka om siffror, i ett angrepp mot en militärstrategiskt sett helt meningslös stad kan rättfärdigas av andra krigshandlingar.

Schulman ställer sedan den retoriska frågan ”Vem högtidlighåller Treblinkadagar i Tyskland?”. Den 27 januari är en dag då man i såväl Tyskland som Sverige och flera andra länder högtidlighåller ”Förintelsens offer”. Det sker genom att politiska ledare i hela Västvärlden talar om kampen mot antisemitism och bedyrar sin trohet till Israel och judiska församlingar. Salomon Schulman kan inte komma och påstå att ingen högtidlighåller hans folkgrupps lidande. Hela Västvärlden är i dag uppbyggd kring detta lidande. Staten Israel, som Schulman brinner för, hade sannolikt inte funnits om det inte vore för den ständiga förintelsepropagandan där inget ifrågasättande av siffror, metoder eller syften får ifrågasättas. I Tyskland är det förbjudet att ens antyda att det kanske inte var 6 miljoner judar som mördares genom gasning i de tyskkontrollerade koncentrationslägren.

Däremot är det inte bara lagligt, utan till och med något som möts av glada rubriker i hela Europa, att arrangera högljudda demonstrationer och bilda mänsklig kedja för att förhindra högtidlighållandet av mordet på hundratusentals civila offer för de allierades bombräder.

Ingen höjer på ögonbrynen när en av Sveriges största morgontidningar publicerar en artikel av en människa som helt öppet prisar mord på civila män, kvinnor och barn av den enkla anledningen att de tillhör ett land som skribenten hatar. Herr Schulman undrar varför ingen tänker på vad som brukar kallas för Förintelsens offer men väljer själv att spotta på alla de människor som hans ideologiska fränder lät mörda.

Det är inte bara människorna som fick skylla sig själva. I sin iver att få angripa förlorarna förklarar Schulman i sin artikel att den fina tyska barocken som gick till spillo inte är något att bry sig om med tanke på de synagogor som jämnades med marken under kriget.

Det har varit svårt att skriva dessa rader. Jag har fått radera många rader, ändrat ord och hindrat tankar från att skrivas ner. Salomon Schulman kan nämligen lagligt förfalska siffror på hur många som mördats, förringa dessa människors liv och håna deras död. Han kan angripa det tyska folket, därför att tyskarna förlorade andra världskriget och sedan dess, tillsammans med alla europeiska folk, tvingats till förnedring, förnekelse och självförakt. Jag får dock inte svara genom att skriva vad jag anser om Schulman, inte för något han är utan för det förakt mot människor som han uppvisar. Det skulle kunna resultera i att jag skulle straffas genom den lagstiftning som finns. Varför? För att Salomon Schulman tillhör den sidan som vann andra världskriget och sedan dess har upphöjts till en ny adel.

Jag vet inte om Salomon Schulman är praktiserande läkare eller om han numera lever helt på att författa sina artiklar och böcker och undervisa på Lunds universitet. Men en sak vet jag. Salomon Schulmans människosyn är förkastlig. Vem vill lämna sitt barn till en läkare som applåderar bombmattor över barnfamiljer?

Tipsa andra om denna artikel:
Sociala nätverk
  • Facebook
  • Twitter
  • Digg
  • MySpace
  • Google Bookmarks
  • Live
Tipsa en vän

Till:

Från:

Kommentarer

  • Joakim skriver:

    Den här artikeln har redan många inlägg som saknar relevans för artikeln så jag försöker att inte göra några utsvävningar. Jag är en bekväm svensk. Jag uppskattar att Sverige stått utanför världskonflikter och önskar att det ska förbli så.

    Därför upprörs jag när krigshetsare som Salomon Schulman går ut och hyllar bombangrepp mot civila offer i en stad utan militärt intresse i ett land som redan förlorat. Schulman tillhör den vinnande sidan i andra världskriget. Redan 1933 bojkottade världsjudiska organisationer Tyskland och fiendskapen fortsatte.

    Den judiska sidan vann kan man säga, även om det naturligtvis fanns fler aspekter på kriget. Storbritannien hade många skäl att motarbeta Tyskland.

    Schulman hyllar detta massmord. Kom ihåg att samma person som tycker att detta massmord var bra tidigare påstått att Sverige slutför Förintelsen genom att inte ha jiddisch som ett officiellt minoritetsspråk. Karln har ingen koll på begreppen. Det som går emot honom på minsta sätt ska betraktas som förintelse och katastrof medan ett massmord mot civila kvinnor, barn och flyktingar hyllas (med uppenbar skadeglädje).

  • Maria Lampoudi skriver:

    Svar till Joakim!

    Kära Joakim, jag kan ingenting om din bakrund.

    Möjligtvis är du en bekväm Svensk som varken du eller dina förfäder har upplevt brutalitetens fula ansikte.

    Alla känner till att lilla Sverige har haft förmånen att stå utanför världskomflikter i ca två sekler.

    Underbart och ingen människa med sunt förnuft missunnar Svenskarna ett sådant lyx.

    Ta däremot det verkliga senario som Salomon Schulman och hans närmaste har upplevt både under Nazismen och innan dess.

    Är det konstig att Salomon ger sig skoningslöst på varje Hydra som sträker fram sin fulla tryne?

    Jag tror inte att Salomon känner någon skadeglädje för det som hände Dresdenborna.

    Han bara konstaterar i logiska resonemang att så kan det bli.

    I bland känns det äckligt att få smaka ens egen medicin.

    Tyskarna fick göra det när krigslyckan vände sig.

    Sådant är livet käre Joakim

    Ta en tankeställare.

    Damon

  • Joakim skriver:

    # Maria Lampoudi Ja han är verkligen rolig. Jag älskar människor som skojar om massmord. Schulman är ju känd för sin träffande ironi. Att sparka på dem som redan ligger, eller i detta fall har blivit brända till döds är ju fantastiskt kul.

    Detta var ett smakprov på ironi, det som Schulman ägnat sig åt är bara kallt rasistiskt hat mot ickejudar.

  • Maria Lampoudi skriver:

    Stå på dig Salomon!

    Det är uppenbart att Salomom Schulman använder en skarp intelekt med mycket ironi och satir samt en bitsk tunga för att kväva neonazismens och missantropismens stinkande andedräkt.

    Lernea Hydras nio huvuden skulle inte bara skäras av utan de skulle brännas också för att inte kunna återuppstå.

    De moderna Hydror är lika äckliga som kväljande som den gamla mytens Hydra.

    Herkules kom på lösningen.

    Salomom Schulman ÄR EN MODERN HERKULES.

    Hälsningar till Salomon från vännen på tommegapsgården år 1974-75.

    Damon

  • Thor skriver:

    G! skriver:
    2010-02-19 kl 14:08
    Till redaktionen!
    Det var tråkigt att ni ägnar er åt censur. Jag svarade ”Halvt påläst” samt ”Magne, Norge” med anledning av Schulmanns uttalande om Dresdenbombningarna och detta publiceras inte, varför? Så mycket för friheten!

    Menar du att Bonniers tidningar publicerar vad som helst?, eller alla andra ”politisk korrekta” tidningar? … förresten du skriver en massa skit! bli glad att man kan läsa din skit! ;(

  • G! skriver:

    Till Halvt påläst!
    Du har helt rätt, skitkastning är ganska lönlöst, där får jag ägna mig åt självkritik.
    Synsättet på sin överlägsenhet finns lite varstans, den finns hos japaner, zigenare, judar samt har visat sig hos ryssarna under vissa tidsperioder, exempelvis hos georgiern Stalin, som upphöjde ryssarna till övermänniskor. Nåja, det har visat sig hur det var med den saken.
    Tack för att du påminde mig om min framfart.

  • Halvt påläst skriver:

    G!
    Detta gäller dig också, ni kastar ju skit på varandra. Men det är ju en sak om man försvarar sig och det tycker jag att man ska få göra.

    Sen kan det vara inkorrekt att beskriva germanerna som en ”överlägsen ras” Germaner, kelter, slaver och två till hör till den indo-europeiska, även kallad ariska, rasen, som på många sätt hör till den mer ädel än många andra. Nä judarna ser sig själva som en ”överlägsen ras” och ni alla vet hur den attityden påverkar oss.

  • G! skriver:

    Till Halvt påläst! Till Magne!
    Jag håller fullständigt med dig, Halvt påläst, det är ju saklighet som måste gälla och inte angrepp. Men Magne påstår och Ulf Larsen påstår också, att de tillhör en överlägsen ras, jag använder det korrekta uttrycket, art. Och menar att jag då skulle tillhöra en underlägsen art, i vilket avseende? Mycket intressant, de uppträder åtminstone med ett dyft av överlägsenhet, vare sig i skrift eller uttryck. Jag kom till Sverige 1960 och såhär mycket dumhet har jag knappast träffat på under mina 50 år här. Mitt hemland, Polen, grundades år 966 av kung Mieszko I, då skapades i Polen både litteratur och musik, stammarna i grannstaterna bodde i jordkulor vid detta tillfälle, så hur mäter ni överlägsenhet?
    Ta er samman och börja tänka själva, att tänka självständigt är väl en intelligent människas kännetecken om något, inte att följa någon gaphals ihopryckta kvidande från 30-talet.
    Denna sida är inte alls så dum med nyheter som vi annars aldrig får reda på pga av ”politiska korrektheten”. Dessutom, Magne, får du stå ut med fossilen, eftersom detta fossil är STARKARE än du, och min död gör inte dig ett dugg bättre. I Norge räknas du knappast som någon hjälte.

  • Halvt påläst skriver:

    Nu får ni väl fan ge er. Kasta skit på varandra är väl inte så lyckat eller hur? Inte konstigt att det finns en splittring om man hugger varandra varandra pga olika uppfattningar istället för de som har värderingar de inte borde ha. Jag kan förstå om ni andra hugger på G! i tron om att han var av samma skrot och korn som t ex Mona Sahlin, jag försvarar sådana motangrepp. Men nu är det så att G! är av samma sort som vad vi andra är även om uppfattningarna är annorlunda så man borde föra diskussionen på en mer acceptabel nivå, tycker ni andra inte det?

  • Magne, Norge skriver:

    Det er en tröst å vite at fossile individer som du snart dör av alderdom, ”G”, så slipper vi å bruke mer energi på deg.

  • G! skriver:

    Till Magne!
    Tyvärr måste jag för sista gången svara på ditt tillmäle, du framstår som dum, oerhört dum. Du talar om germansk ras, och har inte ens så mycket i huvudet att du blandar ihop min familj med mongoler. Dessutom kan jag tala om för dig, att jag väntar inget alls från din sida angående mina släktingar, varför tror du i din dumhet det? Du spyr ju bara, så du duger väl inget till? Dessutom verkar du inneha något slag av mental ohälsa. Det finns nog en bit av sanning i det som tyskarna brukar skoja om er; Die dumme Norwegen. Och varför er fortplantningsstatus är så låg, får en förklaring i exempelvis ditt sätt att vara.
    Det är synd om dig, att du är så dum.

  • Halvt påläst skriver:

    Jag kan förstå eran frustration gentemot G!s inlägg men jag tycker att ni borde sänka trycket, Jag själv trodde att han var en extremist eller indoktrinerad men det visade sig att det finns exakt samma anledningar för honom att tro på nationalsocialismens ondska som vi tror på dess godhet. Jag ska visa ett exempel på en annan person med liknande uppfattning:
    http://www.nationell.nu/2010/01/28/richard-williamson-infor-ratta/
    Magne har dock rätt i att vi germaner har utrotning som knackar på våra fönster och vill in.

  • Magne, Norge skriver:

    ”G!”.

    I 70 år har vi Germanere fått gjennomgå hat og forrakt av personer som deg. Vi spyr snart av slike som deg.

    I det 21 århundre er det ikke dine ”släktingar, som var av aristokratisk börd och militärer, fördes till läger eller avrättades” – men HELE det Germanske folk som nå blir utryddet gjennom lave fødselstall og rasblanding.

    For oss Germanere har klokken snart slagen 12. Dette er blodig alvor for VÅRT folk. ……og så forventer du at vi skal bry oss om DEG og DINE halv-mongolske polske släktningar for 70 år siden?

  • G! skriver:

    Ingemar Lext; ditt inslag ligger på en sådan låg nivå, att det inte ens förtjänar ett svar. Läs vad jag skriver istället för att bara skumma över texten och tycka.

  • G! skriver:

    Till Ulf Larsen!
    Se där kom ditt rätta jag fram! Värdelös skriver du om mig, ganska lustigt, att en odugling som du kan skriva något sådant. Jag har inte försvarat Schulmann för det han tycker, bara att bombningen av Dresden är ett resultat av kriget, det kan ju inte en nolla som du ens ifrågasätta.
    Du är endast ett resultat av den löjliga medelklassens avlande, angrip inte någon som du inte ens kan närma dig med din brist av argument, dröm vidare i din nonsensvärld.

  • Ulf Larsen skriver:

    Redaktionen,

    Seriöst. Varför publicerar ni sådana skitkommentarer? Finns det inte tillräckligt med nonsens överallt annars?
    Ett tips är att läsa kommentarpolicyn på TOQ Online:
    http://www.toqonline.com/2010/02/toq-online-commenting-guidelines/

    ”We are trying to raise the status of being race wise and Jew wise. I delete all comments inconsistent with that aim.”
    ”8. I am all for well-reasoned and well-mannered criticism of our articles. But I delete personal attacks on our authors and on White Nationalist movement figures.

    9. I delete all comments that attack the white race as a whole or white racial subgroups and nations.

    10. Trolls get the hammer. Don’t post here if you want to spread disinformation, discord, and division. Don’t post here if you just want to draw attention to yourself. Don’t post here if you just want to vent. There are plenty of other sites on the internet for that.”
    Kloka riktlinjer som borde följas av alla.

    Ni driver en bra sida, än så länge. Jag hoppas att ni inte låter den degenerera. Värdelösa människor som ”G!” skall alltid tystas och aldrig besvaras.

  • Ingemar Lext skriver:

    @ G!
    Intressant med att även gamlingar skriver kommentarer, för *i bästa fall* finns då möjligheten att en verklig visdom kan framskymta. Men i dina kommentarer lyser dessvärre visdomen helt med sin frånvaro. I din första kommentar ger du ju t.o.m. uttalat stöd till juden Schulmans morbida tillfredsställelse över ett av de allra värsta och fegaste massmorden av civila i den moderna historien. Och det vill inte säga lite det; du är verkligen hutlös, du min anonyme fiende.

    Du talar även om ett ”Tysklands krig mot Europa”, vilket enbart är ett tradigt upprepande av den judeo-kommunistiska och judeo-kapitalistiska krigspropagandan. Din orginalitet är här noll. Verkligheten var givetvis helt tvärtom; Det tyska folket stred för sin alltigenom legitima rätt att enas under en nationsbildning. Samtidigt blev man tvungen att bedriva ett försvarskrig *FÖR* Europas fria nationer och *MOT* likriktande och själsdödande kommunism och spekulationskapitalism, dessa båda sidor av samma bedrägliga mynt; den ständigt uttalade strävan efter materialismens världshegemoni under de självutvaldas hegemoni.

    Kommunismen är numera stendöd efter att ha ruttnat inifrån under hela dess tid på arenan. Även judeo-kapitalismen är på upphällningen; nu som ett politiskt korrekt levande lik som är helt beroende av sin raffinerade propaganda genom hjärntvättning av massorna via sin kontrollerade media och sina politiserade läroplaner inom skolans värld.

    Men ingen – som är någorlunda insatt i sak – betvivlar att Europas Nationer nu åter fått vittring på den sanna friheten. De totalkriminella yttringarna USraHell/UK/UN/EU-NATO kommer alla att vara bortsopade om några år. Deras enda hopp står nu till att med idel lögner lyckas med föresatsen att starta även ett *tredje* världskrig. Tredje gången gillt. Den som lever får se.

  • G! skriver:

    Till Halvt påläst!
    Tack så mycket för din hälsning! Jag ville inte heller angripa dig personligen och med anledning av det som den ursprungliga artikeln handlar om, vill jag bara nämna att jag själv inte har något till övers för dessa, som du säger, överlevare. Jag såg hur det gick till efter kriget, hur höga poster besattes av vissa kommunistiska medlöpare, fram till att PZPR:s ”nationalist”, Moczar, ville rensa ut ur partiet dessa människor och de fick ge sig av från Polen. En sak som aldrig tages upp är, att de förband sig att aldrig återvända och som äldre minns, blev det oväsen när de återvände med svenska pass. Men detta är en helt annan historia och ändrar inte min åsikt om nazimen, kommunismen eller de som utförde dessa partiers program.
    Ett förtydligande; PZPR betyder Polska Zjednoczona Partia Robotnicza, dvs Polska Förenade Arbetarpartiet, som i december 1949 ersatte PPR (k) och PPS (soc).

  • Halvt påläst skriver:

    G!
    Fair enough.
    Ja det är väl så enkelt förmodar jag, erfarenheter bildar uppfattningar som t.o.m. kan vara mer autentiska än litterära uppgifter. Men det var alltså inte min avsikt att göra dig upprörd eller nåt, men det är bara det att som sagt sk överlevare(en del sitter i bl.a. EU) snackar en massa skit för att det gynnar deras intressen och tyvärr är det en mycket skrämmande tunn linje mellan ärlighet och politiskt motiverad lögn i det här fallet. Jag tar hänsyn till att andra har en annan uppfattning, och erfarenheter som bekräftar en viss uppfattning har ju desto mer tyngd än vad t.o.m. jag har, även om jag anser mig ha bra grund, om än abstrakt(I grund är det självtillit, sen litterär bekräftelse). Men av mig nämnda problematik är ju en värderingsfråga och inte en åsiktsfråga.
    Men som sagt så är det inte meningen att göra dig upprörd.

  • G! skriver:

    Till Halvt påläst!
    Jag är ärlig i det jag skriver. Jag är född i Naruszewo i november 1920, det gör att jag i år blir 90 år gammal. Naruszewo ligger strax nordväst om Warszawa, där jag studerade svenska på 50-talet, och senare studier i nordiska språk bedrev jag i Poznan under 50-talet. Detta beroende på att jag var mycket intresserad av Sverige och Danmark. Jag fick förmånen att flytta till Sverige i början på sextiotalet och kunde börja arbeta. När kriget bröt ut var jag alltså 19 år gammal, flera av mina släktingar, som var av aristokratisk börd och militärer, fördes till läger eller avrättades, först av nazisterna, sedan av kommunisterna. Namn som Aleja Szucha, Auschwitz, Mathausen, Katyn, Tver, Kozielsk eller Rembertów får blodet att stelna på mig, därav kanske att jag kan ha en nedsättande ton emellanåt. Däremot att ifrågasätta, som Sigge gör, min person är inte tillrådigt. Jag är ganska tacksam att ha nått en hög ålder och med huvudet i gott skick. Det mesta av mina erfarenheter av kriget, efterspelet och en påtvingad ny diktatur har inte inhämtats av böcker eller framför en TV-skärm.

  • Halvt påläst skriver:

    G!
    Du hävdar att du har upplevt kriget på nära håll? De som har överlevt ”förintelsen” brukar komma på historier om tvålar, lampskärmar och annat skit som inte är sant. Men det finns endast ett sätt att lägga tyngd på din tes, men det är väldigt enkelt:
    Är du ärlig mot mig ja då finns det inte nödvändigtvis skäl till att hålla med dig alt tro på det du säger men det finns då skäl till att tro på dig som person, Den som talar sanning ljuger inte. Jag tar hänsyn till att folk har egen uppfattning.
    Annars får du räkna med att jag tar dina inlägg med en nypa salt, tyvärr. Och din attityd är ju, som Sigge säger, inte så värst trevlig. Du är, om du verkligen har upplevt kriget, åtminstone 43 år äldre än vad jag är så en lite mer vuxen dialog borde väl vara realistiskt, tycker du inte? Anser du att jag är en jävla pajas då är det inget fel att tycka det, men du behöver inte vara på det här viset för det. Nä som sagt, höj ribban istället.

  • Sigge J-son skriver:

    Bäste @G!
    Du hugger ner på @Halvt Påläst och @Magne Norge som vore de själva upphovet till WW2 — med ett ohövligt tillika nedlåtande språkbruk dessutom. Det säger mkt om Din egen person, G!….

    Alla använder sig av den kunskap de besitta — att inte känna till alla detaljer inom ett ämne är dock inget brott. Däremot är det mindre bra att avfärda andras inlägg i en diskussion genom att undvika/bortse från vissa fakta — eller pga en lucka i den egna kunskapsbanken.
    Alla läsare på denna tråd kan nämligen konstatera att även Du själv G! bör återvända till skolbänken enär det både HP och MN påstår, faktiskt är väl dokumenterat – mkt väl dokumenterat till och med.
    Att den delen av historien mellan Tyskland och Polen är obekant för de flesta är självklar eftersom segraren skriver historien och vi vet alla allt för väl Vem som äger/kontrollerar Media….

    Det är nämligen ett oomtvistligt faktum att den tyska delen av Polens befolkning i åratal fick utstå eskalerande svåra prövningar från dess polska landsmän.
    Du G! bör oxo sätta Dig in i hur det kom sig att så skedde — och för att göra det måste kapitlet om WW1 öppnas, anledning finns nämligen i hur det kriget slutade, med ny/ändrad gränsdragning.

    Menar du på fullt allvar G!, att t.ex. den händelse som kommit att benämnas Bromberg-massakern bara är ’’dumheter’’? Den händelsen är nämligen bara en av ett otal — för historiskt bevandrade har den kommit att symbolisera kulmen av den än idag spända relationen mellan tyskar och polacker.

    Återvänd gärna efter en uppenbarligen nödvändig tid på skolbänken G!, då med sakliga argument — företrädesvis med en bättre ton gentemot debattörer och läsare.

  • Halvt påläst skriver:

    G!
    Ursäkta jag hade lite fel om Schlesien. Den stannade kvar i Tjeckien, förutom ett litet område, kan vara en stad, som lämnades över till Polen och den östra biten av Slovakien lämnades till Ungern.

  • Halvt påläst skriver:

    G!
    Nej det var polacker som provocerade fram ett krig och de hade ett militärt arsenal att räkna med.
    Men Tyskland hade fredsförhandlingar där det hela gick ut på att Polen skulle få behålla kusten, men att det skulle garanteras järnvägsnät från östra Tyskland-Danzig-Königberg(Kalingrad). Presidenten i Polen däremot tyckte att det var en bra idé att spela lite med Tyskland och USSR till egen fördel, tills löften om hjälp från GB och Frankrike. Sen det där med Schlesien kan jag inte neka att det KAN ha skett men Tyskland hade en policy att man skulle låta lokalbefolkningen vara, enbart rekrytera frivilliga och behandla lägerfångar väl. Sen som sagt betyder det inte att det inte har skett, men det var individer som gjorde det och de som åkte fast blev torsk. Det var en lägerkommendant som fick dödsstraff. Dessutom var det meningen att Schlesien skulle ges till Polen för att den var polsk och så delade man formellt upp Tjeckoslovakien i Sudetlandet(som annekterades i Tyskland efter en folkomröstning och Mussolinis fredsförhandlingar), Böhmen, Mähren, nämnda Schlesien och Slovakien. Men som sagt så ska jag inte säga att såna saker inte har skett, däremot ska jag säga att
    tyskarna hade en nolltolerans-policy mot sådant. Jämför med Sverige på 50-60-talet, våldtäkter har skett förvisso men det var olagligt och fördömdes av samhället.
    Boken jag har snackat om heter ”Hitler: Burgling Amateur or Military Genius?”, bara så du vet det.
    Och du en sak till: Du har inte det blekaste om vad jag önskar och inte önskar det ska du ha klart för dig.

  • G! skriver:

    Till Magne, Norge!
    Jag måste meddela dig att jag såg kriget på nära håll, så vad lögnaren Hitler sade in Gdansk är ointressant. Ett svagt militärt Polen blev attackerat av ett starkare Tyskland, som dessutom sköt sönder en stad, Gdansk, som man felaktigt påstod tillhörde Riket. Den polsa armén var svag pga de polska ledarnas och militärernas inkompetens och lust att uppträda i uniformer på partyn istället för att se till landets väl. Nazisterna startade ett krig med massmord och stölder av omätbarhet, Polen är ju ett rikt land. Polen hade ingått avtal med UK och Frankrike, men din Hitler? Vem gick han i pakt med? Jo, Satan själv, Stalin, ett korkat beslut som hela det tyska folket dyrt fick betala för.

  • G! skriver:

    Till redaktionen!
    Helt mitt fel! Jag trodde inslaget publicerades dirakt och sedan togs bort. Jag ber om ursäkt för min fadäs i tron att ni censurerade mig. Än en gång ber jag om ursäkt.
    G!

  • Redaktionen skriver:

    @G!
    Vi har inte tagit bort någon av dina kommentarer eller redigerat dem, så vänligen förklara vad du menar med ditt påstående.

  • G! skriver:

    Till Halvt påläst!
    Polackerna gav sig på de tyska gränsstäderna? Vad är detta för dumheter? Om du menar den tyska provokationen av Gliwice, så var det ingen polsk provokaktion, och det vet du. Att önska eller inbilla sig en sak, är ett ting, fakta är ett annat. Tyskland bröt alla ingångna avtal med Polen, fredsavtalet från 1934 samt den status som fristaden Gdansk hade, ursprungsnamet på staden som grundades år 986 av biskop Wojciech av Gniezno är Gydaniec, det tyska namnet på staden är Danzig. Att då tala om förföljelse av den tyska minoriteten i Polen är komplett nonsens. Däremot förföljdes den polska minoriteten i Schlesien ganska svårt efter att nazisterna tagit makten i Tyskland.

  • G! skriver:

    Till redaktionen!
    Det var tråkigt att ni ägnar er åt censur. Jag svarade ”Halvt påläst” samt ”Magne, Norge” med anledning av Schulmanns uttalande om Dresdenbombningarna och detta publiceras inte, varför? Så mycket för friheten!

  • Magne, Norge skriver:

    G!

    Om ikke krigen mellom Tyskland og Polen var en lokal gränskonflikt, hva foreslår du at det var? – Den slemme Hitlers forsøk på å erobre verden…med infanteri?

    Du kan lese Hitlers tale i Danzig, 19. september 1939, der han redegjør for gränskonflikten:

    http://www.hitler.org/speeches/09-13-39.html

  • Halvt påläst skriver:

    G!
    Tyskland angrep Polen, men Polen provocerade fram det och var jävligt aggressiv, till skillnad från vad som påstås i officiell historia. Källan är Schaerffenberg. Men vilket fall som helst, så gav sig polackerna på först tyskarna i Polen i form av lynchmobbar sen de tyska gränsstäderna, enbart av nämnda skäl. Polen lovades stöd av GB och Frankrike ifall det blev krig, vilket var ett löfte som inte hölls. De ville inte antagonisera(du fattar vad jag menar) Sovjet heller, politik är krångligt.
    Jag är fullt medveten om att du skrev medelklassen. Jag bara konstaterade hur det låg till och refererade till överklassen.
    Sen det där med statistik och inblandade kan man gå fram och tillbaks på, det finns anledning för mig att vara kritisk men däremot håller jag med dig om Sovjet.

  • G! skriver:

    Till Magne Norge!
    Om du i din naivitet tror att kriget mellan Tyskland och Polen var en lokal gränskonflikt, bör du sätta dig i skolbänken på nytt, eller varför inte studera historia, europeisk sådan. Dina kunskaper verkar inte räcka längre än till svenska gränsen.

  • G! skriver:

    Till halvt påläst!
    Kul läsning! Tyskland angrep alltså inte Polen om jag förstår dig rätt. Polen var inte direkt demokratisk 1939, dock mer än diktature Tyskland. Dessutom kom all statistik om lägren från tyskarna själva. De förbrytelser som Sovjet ligger bakom under 1900-talet är jag mycket medveten om, de var inte ett dugg bättre än nazisterna. Alla transporter till lägren dokumenterades, transfereringar mellan olika läger finns dokumenterat. Personligen känner flera personer som vistats i lägren som politiska fångar och deras vittnesmål stämmer väl övernes med den sanning som du antagligen inte vill veta om.
    En sak till, jag skrev om medelklassen och inte överklassen.

  • Halvt påläst skriver:

    @G!
    Det var inte Tyskland mot Europa utan det var snarare ”demokratierna” mot Tyskland.
    Lägrena hade möjligtvis statistik men det var inte på förbrytelser från tyskarnas sida, för de dokument som har relevans snoddes av Sovjet och har knappast offentliggjorts.
    ”Den österrikiska bastarden” var snarare folktysk av direkt Bayerskt ursprung Och han har aldrig orsakat kriget, tvärtom. Dessutom hade han överklassen mot sig, för att hans politik undergrävde deras rättigheter över de lägre klasserna. Han kan ha fått hjälp av medelklassen i övrigt men det var likaväl från arbetare, bönder och adel som övertygades.
    Sen ska jag inte lägga mig i vilken uppfattning du har men jag säger åt dig av en anledning. Jag står givetvis för den här uppfattningen själv, så du ska inte behöva känna att jag tvingar dig att tro saker du inte tror på.

  • Magne, Norge skriver:

    G!

    Krigen mellom Tyskland og polen var en lokal grensekonflikt som overhodet ikke påvirket Storbritannia og Frankrike.

    Den britiske krigserklæringen var like meningsløs som om Tyskland hadde garantert for Nord-Irlands sikkerhet, fast konflikten mellom britene og IRA var en lokal grensekonflikt som ikke angikk Tyskland.

    Det var ett eksempel. Ett av många.

  • G! skriver:

    OK! Men ett angrepp på Schulman är väl inte riktigt adekvat i sammanhanget, Dresden fick ju smaka på bombningarna som ett rsultat av Tysklands krig mot Europa, det kom ju inte som en överraskning. Dessutom är det ett lågvattenmärke att blanda in Treblinka och annat i sammanhanget. Antalet mördade människor i de tyska lägren beror enbart på den statistik som nazisterna förde över sina brott. Det vore bättre att ni upprördes över utbrottet av kriget istället för ett av krigets resultat. Om den österrikiske bastarden inte startat kriget med sin löjliga medelklass till hjälp, hade aldrig Dresden, Hamburg, Essen eller Warszawa, London och Rotterdam bombats.

  • JMK skriver:

    ”Hur kan Sydsvenskan publicera en sådan artikel?”

    Sydsvenskan ägs precis som Expressen av bonnier och lyckas ofta överträffa kvällstidningar med sitt hat mot svenskarna. Att de ger sig på mördade tyskar förvånar mig inte.

  • K.H. skriver:

    Ett sådant öppet hat mot människor. Salomon Schulman har visat sig vara en glödande rasist. Hur kan Sydsvenskan publicera en sådan artikel?

  • Ingemar Lext skriver:

    Värdefullt att känna till om en mångtydigt ful sionististfan som svårförklarat men uppenbart tillåts befinna sig här i svenskarnas land ytterligare en liten tid.

    Tips till oförstörda själar; Det finns gott om blåslampor att bjuda hem på Tradera…

  • Hypatia skriver:

    Intressant. Man kann lasa mer om sadant hos:

    http://www.freethoughts.blogspot.com

    Tack!

  • Upprörd skriver:

    ”Det har varit svårt att skriva dessa rader. Jag har fått radera många rader, ändrat ord och hindrat tankar från att skrivas ner.”

    Samma här! Jag har i e-brevs kedjor, kommentarer och inlägg tvingats till precis samma sak.

    Det denne Schulman skrivit är något av det vidrigaste som någonsin satts på pränt.

  • Magne, Norge skriver:

    Den norske kjendisjuden Erling Bauk, ”overlevende” fra Treblinka, hevdet hardnakket at 2 000 000 (2 millioner) judar ble slått i hjel med batongköller i Treblinka.

    650 000 sovjetiske kvinner ble også brukt til seksuelle experiment av ”nazistene”.

    Pass auf!

  • Rorro skriver:

    4,5 miljoner att ni tror på sånt skit ahhaahhah

  • Rickard skriver:

    ”Vidare menar Salomon Schulman att 25 000 människor är lika många som gasades ihjäl under två dygn enbart i Treblinka.”

    Ja men det låter väl helt rimligt att det gasades ihjäl över 4,5 miljoner judar på ett år i bara Treblinka? ;)

  • Halvt påläst skriver:

    Klart som korvspad att en jude skulle hylla bombningarna av rebelliska goyims, som dessutom lät sig styras av politiskt inkorrekta människor. Det sjuka är att det är såna psychon som sitter på tronen i bl a EU. Inte konstigt att samhället ser ut som det gör.

  • JMK skriver:

    Schulman är, inte bara en av de värsta sionisterna i Sverige utan även en riktigt stor lögnare vilket är känt bland läkare och andra akademiker i Skåne. Att han får fortsätta ”tycka” beror endast på att han är en av ”de evige” och i stort sätt endast skriver om sitt ”utvalda” folk.

Kommentera artikeln "Salomon Schulman prisar bombningarna av Dresden"

Löpsedeln

Senaste nytt 

YouTube-film i fokus 

Invandrare kontra pensionärer

Insändare 

Senaste från Svenskarnas parti 

SvP Media 

Här ska en film visas.

Senast kommenterat 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få alla uppdateringar direkt i din inkorg.

Din E-postadress